ALMERE | LELYSTAD

Coronavirus:

wat betekent dit voor jouw onderneming?

036 5346220

Bel elke werkdag tussen 10 en 11 naar ons GRATIS telefonisch spreekuur voor al je vragen over ondernemingsrecht, arbeidsrecht en familierecht 

Coronavirus – wat betekent dit voor jouw onderneming?

036 5346220

Bel elke werkdag tussen 10 en 11 naar ons GRATIS telefonisch spreekuur voor al je vragen over ondernemingsrecht, arbeidsrecht en familierecht 

Michelle Makkinje

Michelle als advocaat:

Michelle heeft haar bachelor rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Utrecht behaald, en zowel haar master ondernemingsrecht als haar master financieel recht aan de Universiteit Leiden. Haar masterscriptie ondernemingsrecht schreef zij over de one-tier board en two-tier board, twee verschillende vormen van bestuur, bij de stichting en de vereniging. Haar masterscriptie financieel recht ging over PSD2, en de mogelijkheden die PSD2 biedt voor betaaldienstverleners in Nederland.

Michelle is sinds 2018 advocaat bij Okkerse & Schop advocaten en maakt deel uit van de secties Ondernemingsrecht, Insolventierecht en Algemene verbintenissenrecht.

“Het mooie aan rechten vind ik dat je het overal en in alles tegenkomt, maar dat je er bijna nooit bij stilstaat (totdat het misgaat).  Tijdens mijn studie rechten werd mijn voorliefde voor de juridische wereld alleen maar groter en in de advocatuur kan ik dan ook mijn hart ophalen. Ik heb gekozen voor de advocatuur vanwege het dynamische en uitdagende karakter, geen dag is hetzelfde en elk dossier en elke casus is weer een puzzel die je uitdaagt.”

“Het uitdagende aan het vak is dat iedere dag anders is, de adviezen of processtukken die ik schrijf verschillen enorm van elkaar want elke zaak dan wel van een natuurlijk persoon of van een onderneming is uniek. Het geeft een goed gevoel als je met een enkel briefje een goed resultaat voor je cliënt kan behalen. Daarnaast ben ik betrokken bij de insolventiepraktijk, een enorm dynamische praktijk. Als ons kantoor tot curator wordt benoemd moeten we vaak nog dezelfde dag langs bij deze onderneming, daarnaast spelen er vaak praktische zaken in een faillissement waarvoor zo spoedig mogelijk een praktische oplossing gevonden dient te worden.”

Michelle privé:

“In mijn vrije tijd ga ik er graag op uit om nieuwe dingen te zien en te ontdekken. Zo ga ik graag op mijn vrije zaterdagen op pad naar musea zoals het Scheepvaartmuseum of het Openlucht museum in Arnhem en ga ik in mijn vakanties graag op reis naar bestemming binnen en buiten Europa, waar ik mooie plaatjes hoop te kunnen schieten.  Daarnaast speel ik  viool en lees ik graag boeken, het liefst met een geschiedenisthema. Verder probeer ik een beetje in vorm te blijven door een rondje hard te lopen of wat tijd te spenderen in de sportschool.”

Werkveld:

Michelle adviseert in ondernemingsrecht en insolventie zaken, en is gesprekspartner voor MKB ondernemers met en zonder schuldensituatie. Zij schrijft adviezen op het gebied van ondernemingsrecht en verbintenissenrecht, en voert -indien nodig- procedures.

Rechtsgebieden:

Opleiding en nevenactiviteiten:

  • Bachelor Nederlands recht (togatraject) aan de Universiteit Utrecht.
  • Master Ondernemingsrecht aan de Universiteit Leiden
  • Master Financieel recht
  • Vrijwilliger bij de rechtswinkel Nieuwegein en de rechtswinkel Huizen.

Testimonials (deze titel niet verwijderen)

Kennis

  • Help, mijn vakantie dreigt niet door te gaan vanwege de coronacrisis!

    De meivakantie en de zomervakantie zijn in aantocht. Voor de meivakantie heeft u een huisje geboekt op een leuk vakantiepark op de Veluwe en voor de zomervakantie heeft u een reis met verblijf geboekt naar Italië. De vakanties waar u zich zo op verheugd heeft, dreigen in het water te vallen vanwege de maatregelen die genomen zijn ter bestrijding van het coronavirus. Maar wat betekent dit concreet voor u en wat kunt u (nog) doen? Ik vertelde hier afgelopen vrijdag 10 april al kort over bij Omroep Flevoland. Ik zal er in dit artikel verder op ingaan.

    Het huisje op de hei tijdens de meivakantie

    De meeste vakantieparken zijn gewoon open. Er zijn  echter ook een aantal vakantieparken gesloten omdat de veiligheidsregio waarin het vakantiepark gelegen is, gesloten is. Wanneer het park gesloten is, zal de boeking door het vakantiepark geannuleerd worden. Als de boeking geannuleerd wordt door het vakantiepark heeft u het recht om uw geld terug te krijgen. De meeste vakantieparken bieden echter een zogeheten recreatievoucher aan, die dan later ingezet kan worden. De voucher is een jaar geldig. Indien u de recreatievoucher accepteert maar de voucher niet gebruikt,  heeft u in beginsel alsnog recht op terugbetaling van de reissom. Er is echter geen garantiefonds betrokken bij de recreatievoucher. Wanneer het vakantiepark failliet gaat, zal u met lege handen komen te staan omdat er geen uitbetaling door een garantiefonds zal plaatsvinden. De recreatievoucher hoeft u echter niet te accepteren. U kunt er ook voor kiezen om uw geld terug te vragen. Zie ook de algemene voorwaarden van de recreatievoucher.

    Stel het vakantiepark is gewoon open en de boeking is niet geannuleerd. U kunt dan in principe gewoon van uw vakantie genieten. De faciliteiten van het park zoals het restaurant, het zwembad en de bowlingbaan zijn echter tot en met in ieder geval 19 mei 2020 gesloten. De meeste vakantiegasten komen speciaal voor deze faciliteiten. In principe kan er niet zomaar kosteloos geannuleerd worden, de boeking kan immers doorgang vinden. De meeste vakantieparken gaan echter soepel om met het omboeken of annuleren van de geboekte vakantie voor de meivakantie. Bij een annulering verstrekken de meeste vakantieparken wederom een recreatievoucher en gaan niet over tot terugbetaling van de reeds betaalde reissom.

    Er zou verder beargumenteerd kunnen worden dat het vakantiepark de overeenkomst niet kan uitvoeren zoals verwacht omdat de faciliteiten gesloten zijn. Er is dan sprake van een tekortkoming van het vakantiepark. De  overeenkomst zou dan voor het geboekte verblijf ontbonden kunnen worden. Bij een rechtsgeldige ontbinding ontstaat er een terugbetalingsverplichting voor het vakantiepark. Het vakantiepark voert waarschijnlijk aan dat er sprake is van een overmachtssituatie, maar het tekortschieten hoeft niet aan het vakantiepark  te wijten te zijn; dus ook bij overmachtssituaties kan de overeenkomst worden ontbonden.

    Let op: het bovengenoemde geldt voor vakantiewoningen in Nederland. Voor vakantiewoningen in het buitenland geldt mogelijk het recht van het land waar de vakantiewoning gevestigd is. Het is goed om de algemene voorwaarden van de overeenkomst voor de geboekte woning te checken.

    De zomervakantie naar Italië  

    Wanneer u een reis én verblijf naar bijvoorbeeld het Comomeer (Noord-Italië) heeft geboekt, heeft u een zogeheten pakketreis geboekt. Een pakketreis is een reis waarin twee verschillende diensten aangeboden worden, zoals reis en verblijf. Voor Noord-Italië geldt momenteel code rood. Naar grote waarschijnlijkheid zal de vakantie door de reisorganisatie vanwege deze onvermijdbare en buitengewone omstandigheid (code rood) geannuleerd worden. U heeft dan wederom recht op terugbetaling van de reissom. Reisorganisaties verstrekken voor geannuleerde pakketreizen echter de zogeheten coronavoucher, omdat de reisorganisaties niet het geld in huis hebben om alle geannuleerde vakanties terug te betalen. Deze voucher is ook een jaar geldig. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en het Ministerie van Economische Zaken staat achter het gebruik van de voucher. De reiziger heeft echter na 6 maanden van het verstrekken van de voucher het recht om alsnog het geld van de betaalde vakantie terug te vragen. De reisorganisatie dient het geld dan binnen 6 maanden uit te betalen. Een groot verschil met de recreatievoucher is dat de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) garant staat voor de coronavoucher. Dit betekent dat als de reisorganisatie failliet gaat, de SGR over zal gaan tot uitkering van de reissom.

    Uiteraard kan de coronavoucher geweigerd worden en kan er verzocht worden om terugbetaling van de reissom. De reisorganisatie zal dan echter een beroep doen op de redelijkheid en billijkheid.  Er zal dan mogelijk een procedure gestart moeten worden om de reisorganisatie over te laten gaan tot terugbetaling van de reissom.

    Stel uw reisorganisatie heeft uw geboekte vakantie naar Toscane nog niet geannuleerd, maar u wilt uw reis graag annuleren.  Dit is mogelijk wanneer er sprake is van een onvermijdbare en buitengewone omstandigheid (bijv. code rood voor het land, of een lockdown vanwege het coronavirus). Als er sprake is van een onvermijdbare en buitengewone omstandigheid kan er in principe kosteloos geannuleerd worden en zal de betaalde reissom terugbetaald moeten worden. Mogelijk zal er dan wederom een coronavoucher verstrekt worden. Wanneer de reisorganisatie echter de reis kan uitvoeren omdat er (weer) gewoon gevlogen wordt op Toscane en het hotel open is,  dan kan de reisorganisatie de vakantie gewoon uitvoeren en zal er naar grote waarschijnlijkheid niet zomaar kosteloos geannuleerd mogen worden. Het is raadzaam om af te wachten of de reisorganisatie de vakantie annuleert en anders in overleg te gaan met de reisorganisatie.

    De losse vlucht

    Tot slot nog de losse vlucht. Veel Nederlanders boeken de vlucht en het hotel apart. Veel vluchten zijn vanwege de coronacrisis geannuleerd. Als de vlucht geannuleerd is, moet de luchtvaartmaatschappij een alternatieve vlucht aanbieden of de vliegtickets terugbetalen. Luchtvaartmaatschappijen verstrekken nu echter ook vouchers. Dit is eigenlijk in strijd met de Europese regels maar de minister voor Infrastructuur en Waterstaat knijpt momenteel even een oogje dichtknijpt tot 1 juli 2020. Er gelden echter wel voorwaarden voor de luchtvaartmaatschappijen. De vouchers mogen maximaal 12 maanden geldig zijn en de vouchers moeten alsnog uitbetaald worden als ze niet gebruikt worden. Het initiatief om over te gaan tot uitbetaling moet bij de luchtvaartmaatschappij liggen. Helaas is er ook geen garantiefonds betrokken bij de vouchers van de luchtvaartmaatschappijen. Wanneer de luchtvaartmaatschappij failliet gaat, zal u met lege handen komen te staan omdat er geen uitbetaling van de voucher door een garantiefonds zal plaatsvinden. Ook deze voucher hoeft u niet te accepteren, er zijn hierover al een aantal zaken gestart tegen luchtvaartmaatschappijen zoals Transavia, KLM en TUI.

    Overigens dient opgemerkt te worden dat de Europese Commissie niet blij is met de aanpak van de minister voor Infrastructuur en Waterstaat en dat de Commissie voornemens is om actie te ondernemen tegen het beleid dat in strijd is met de Europese regels. De Eurocommissaris Valean meent dat de tickets terugbetaald moeten worden als de passagier hiervoor kiest. Of de voucher moet aantrekkelijker gemaakt worden door middel van bijvoorbeeld een garantie tegen faillissement van een luchtvaartmaatschappij, hiervoor heeft Denemarken bijvoorbeeld gekozen. De tijd zal moeten uitwijzen wat dit zal betekenen voor het verstrekken van de vouchers door de luchtvaartmaatschappijen.

    Zit u met zorgen over uw vakantie of heeft u vragen over een geboekte vlucht of reis? De specialisten van Okkerse & Schop Advocaten staan voor u klaar.

    Michelle Makkinje

  • Follow-up: Help mijn vakantie dreigt niet door te gaan vanwege de coronacrisis!

    Sinds deze week is het weer mogelijk om naar landen binnen Europa af te reizen. Een belangrijke voorwaarde is dat voor het land van bestemming een zogenaamd geel reisadvies is afgegeven. Er kan dus nog niet naar alle landen worden afgereisd. Wat als je de geplande reis door coronaperikelen toch niet kunt maken?

    Op 23 april jl. verscheen er een artikel van ondergetekende waarin er ingegaan  werd op de gevolgen voor uw geboekte vakantie die mogelijk in het water dreigt te vallen vanwege de door de overheid getroffen maatregelen. In dit artikel werd uitgelegd dat de meeste reisorganisaties en vliegmaatschappijen een voucher verstrekken als de vakantie, reis of vlucht geannuleerd is.

    De toezichthouder Autoriteit Consument & Markt heeft ondertussen uitgangspunten opgesteld voor de reisvouchers die door reisaanbieders uitgegeven worden vanwege een annulering door de corona-crisis. De volgende uitgangspunten heeft de ACM opgesteld:

    1. Er blijft een wettelijk recht op geld terug bij annulering door de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
    2. De voucher moet een volwaardige vervanging zijn, zoals voor een vergelijkbare reis op een ander tijdstip.
    3. De voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben, bijv. 12 maanden.
    4. Het restbedrag van de voucher dat niet door de reiziger wordt gebruikt, moet binnen een redelijke termijn door de reisaanbieder terugbetaald worden.
    5. De voucher vergoedt ook alle eerder betaalde extra kosten (zoals reserverings- en administratiekosten).
    6. Ook voor een aanbetaling ontvang je een voucher, je hoeft het restantbedrag niet te voldoen.

    De ACM controleert regelmatig of de verstrekte reisvouchers voldoen aan de bovengenoemde uitgangspunten.

    De recreatievoucher van Hiswarecon  

    In het vorige artikel werd uiteengezet dat bij annulering de meeste vakantieparken een zogeheten recreatievoucher verstrekken die later ingezet kan worden en een jaar geldig is. Deze recreatievouchers worden nog tot 1 juli 2020 door de verschillende campings en vakantieparken uitgegeven omdat tot deze datum verschillende beperkingen gelden voor de campings en vakantieparken. Helaas wordt de recreatievoucher nog steeds niet gedekt door een garantiefonds. Als bijvoorbeeld de camping of het vakantiepark failliet gaan,  is niet zeker dat de (aan)betaling van de vakantie teruggekregen zal worden.

    De coronavoucher van de aangeslotenen bij ANVR    

    Veel reisorganisaties die pakketreizen aanbieden, zoals bijvoorbeeld een reis- en verblijfpakket naar Italië, zijn aangesloten bij de brancheorganisatie Algemeen Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR). Vanaf 16 maart 2020 verzoeken reisorganisaties die bij de ANVR aangesloten zijn aan reizigers de vanwege de coronamaatregelen geannuleerde reis om te boeken of de zogeheten ‘coronavoucher’ te accepteren. Zoals reeds in het vorige artikel werd aangestipt, behoudt de reiziger het recht op geld terug, ook nadat de voucher is geaccepteerd.

    Een groot verschil met de recreatievoucher van Hiswarecon is dat de coronavoucher wel wordt gedekt door een garantiefonds. De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) heeft in maart al besloten tot 1 juni garant te staan voor de coronavouchers. SGR verschaft een garantie waardoor reizigers niet met een waardeloze voucher komen te zitten als een reisorganisatie failliet gaat. Het kabinet heeft op 29 mei 2020 bekend gemaakt dat zij een leningsfaciliteit van 150 miljoen euro beschikbaar stellen zodat SGR ook na 1 juni 2020 de garantie voor coronavouchers kan blijven afgeven.

    De luchtvaartvoucher  

    Zoals reeds in het vorige artikel aangegeven verstrekken ook luchtvaartmaatschappijen een voucher voor  geannuleerde vluchten. In het vorige artikel werd aangegeven dat dit in strijd is met de Europese regels maar dat minister Van Nieuwenhuizen een oogje dichtknijpt. De Europese Commissie was niet blij met de aanpak van de minister van Infrastructuur en Waterstaat en meende dat de luchtvaartvouchers aantrekkelijker gemaakt moesten worden, bijvoorbeeld door middel van een garantie tegen faillissement, zodat de voucherpraktijk niet tegen de Europese regels indruist.

    Minister Van Nieuwenhuizen heeft echter op 27 april jl. laten weten dat Nederland niet garant wil staan voor de vouchers zoals Denemarken heeft gedaan. De luchtvaartvoucher is derhalve niet gedekt tegen een eventueel faillissement van een luchtvaartmaatschappij. Zoals eerder aangegeven blijft een reiziger het recht behouden op teruggave van zijn geld. Als reiziger hoef je een luchtvaartvoucher niet te accepteren en kan het betaalde bedrag teruggevraagd worden. De minister heeft op 14 mei jl. laten weten dat zij zal ingrijpen als luchtvaartmaatschappijen weigeren reizigers hun geld terug te betalen bij een geannuleerde vlucht.

    Naar aanleiding van dit bericht heeft in ieder geval KLM zijn voucherregeling aangepast. De waarde van de luchtvaartvoucher die door KLM wordt verstrekt, wordt met 15 % verhoogd als de voucher gebruikt wordt voor een nieuwe boeking. Daarnaast krijgt de reiziger zijn geld terug als hij hierom vraagt.

    Heeft u vragen over de aan u verstrekte voucher of geboekte vlucht of reis? De  specialisten van Okkerse & Schop Advocaten beantwoorden uw vragen graag!

    Michelle Makkinje

  • Hoera de sportschool gaat weer open!

    Vanaf woensdag 1 juli aanstaande is het mogelijk om de coronakilo’s in de sportschool er af te sporten, dan mogen de sportscholen namelijk weer beperkt open. Aan de beperkte heropening zitten voor sportschoolhouders echter wel wat haken en ogen.

    Uitgangspunten

    NL Actief heeft voor de heropening van de sportscholen het protocol Verantwoord Sporten geschreven. In dit protocol zijn een drietal uitgangspunten opgenomen:

    • Social distancing: Sporters en trainers dienen zoveel mogelijk afstand tot elkaar te houden (1,5 meter). Er dient geen rechtstreeks fysiek contact tussen sporters en trainers van de sportschool plaats te vinden.
    • Ventilatie: Om de lucht te verversen, moet er continu goed worden geventileerd (geen recirculatie). In de ruimtes waar de ventilatie-eisen niet gehaald kunnen worden, kan in overeenstemming met het overheidsbeleid niet worden gesport.
    • Triage: Er dient voorafgaand aan het sporten een nauwkeurige gezondheidscheck plaats te vinden bij de sporters en trainers.

    Maatregelen

    Om de bovengenoemde uitgangspunten na te kunnen leven, gelden er verschillende maatregelen:

    1. Het beheersen van bezoekersstromen naar en binnen de fitnesscentra
      Ten aanzien van het beheersen van de bezoekersstromen gelden een tiental voorwaarden. Er dient bijvoorbeeld te allen tijde de 1,5 meter afstand in acht genomen te worden, ook op de parkeerplaats buiten. Fitnesscentra dienen daarnaast een logboek bij te houden van de aanwezigen in de sportschool. Deze loggegevens dienen ten minste 4 weken bewaard te worden zodat de GGD indien nodig contactonderzoek kan verrichten. Er gelden tijdsblokken voor de sporters. Ook geldt er een maximum aan sporters die in het fitnesscentrum aanwezig mogen zijn.
    1. Veiligheid en hygiëne in de fitnesscentra
      Voor het waarborgen van de veiligheid en hygiëne in de fitnesscentra gelden een zevental voorwaarden. Zoals bijvoorbeeld bij restaurants en winkels dient ook bij de sportschool een desinfecterende gel geplaatst te worden bij deuren en bij kranen. Daarnaast dient de sportschool net zoals in de winkel een looproute aan te geven en gelden er de ventilatievereisten.
    1. Veiligheid en hygiëne voor de medewerkers in de sportschool
      Ook hieromtrent geldt een zevental voorwaarden. Zo geldt de triage ook voor medewerkers. Receptiemedewerkers dienen achter een scherm plaats te nemen en er dient bij voorkeur een eigen privéruimte, toilet en omkleedruimte te zijn voor de medewerkers van de fitnesscentra.
    1. Veiligheid en hygiëne voor individuele sporters en wijze van trainen in de fitnesscentra en openbare ruimte
      Sporters dienen verplicht een handdoek mee te nemen. Ook de sporters hebben zich te houden aan de 1,5-meterregel. De veiligheid van de individuele sporter kan bijvoorbeeld gewaarborgd worden door een aparte tijd te reserveren voor 70-plussers.

    De verantwoordelijkheid voor het toezicht en de handhaving ligt voornamelijk bij de veiligheidsregio’s en de gemeenten. Fitnesscentra die onder de voorwaarden van het protocol opengaan dienen zich te melden bij NL Actief. Zie voor alle voorwaarden voor beperkte heropening het protocol van NL Actief: https://www.nlactief.nl/wp-content/uploads/2020/06/20-06-2020-NL-Actief-Protocol-Verantwoord-Sporten.pdf.

    Heeft u vragen over de voorwaarden in het protocol of andere corona-maatregelen? De specialisten van Okkerse & Schop Advocaten beantwoorden uw vragen graag!

    Michelle Makkinje

     

     

     

delen via:

Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Okkerse & Schop Advocaten maakt voor deze website gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Cookies zijn kleine digitale tekstbestanden die in de browser worden geplaatst bij het bezoek aan een website. Okkerse & Schop Advocaten gebruikt functionele cookies om de website naar behoren te laten functioneren. Analytische cookies worden gebruikt om het websitegebruik te analyseren en de website te verbeteren. Met het gebruik van functionele cookies en analytische cookies worden geen persoonsgegevens verwerkt. U kunt uw cookievoorkeuren op ieder moment aanpassen door de instellingen van de browser te wijzigen. Raadpleeg ons privacy- en cookie statement voor meer informatie.