Een Apple iMac kan afhankelijk van het schermformaat voor circa € 2.000,– worden aangeschaft. Via de webshop van MediaMarkt kan een iMac met een simpele druk op de knop worden besteld. Onlangs maakte MediaMarkt een fout en bood de iMac in haar webshop aan tegen een koopprijs van € 2,19. Klanten die van deze aanbieding gebruik maakten, kregen de iMac daadwerkelijk geleverd. Eén klant kocht zelfs 3 stuks voor in totaal € 6,57. MediaMarkt ontdekte de fout en verzocht haar klanten de iMac’s terug te sturen of het verschil bij te betalen. Een aantal klanten weigerde en nam het standpunt in dat een koopovereenkomst tot stand is gekomen en dat MediaMarkt de koopovereenkomst heeft bevestigd door de iMac’s te leveren. Volgens deze klanten kunnen zij niet tot teruglevering of bijbetaling worden verplicht. Deze klanten noemen de Leenbakker-zaak als voorbeeld en stellen dat zij de iMac’s mogen houden omdat MediaMarkt de bestelde producten, in tegenstelling tot Leenbakker, wel heeft geleverd.
Leenbakker bood in 2017 hoogslapers aan voor slechts € 24,–, terwijl die normaal gesproken € 319,– moesten kosten. De hoogslapers werden massaal besteld, maar Leenbakker ontdekte de fout al snel en leverde de bestellingen niet. Kopers eisten dat Leenbakker de hoogslapers tegen de koopprijs van € 24,– zou leveren. Leenbakker weigerde dat en stelde dat het aanbod om een hoogslaper tegen een koopprijs van € 24,– te leveren, overduidelijk een vergissing betrof. Haar wil was er overduidelijk niet op gericht om een hoogslaper voor € 24,– aan te bieden. De rechter gaf Leenbakker gelijk. De hoogslapers hoefden niet te worden geleverd tegen de aangeboden koopprijs.
Een vergelijkbare situatie speelde in 2018 bij de Bijenkorf. In de webshop van de Bijenkorf werd een witgouden ketting van Cartier met 176 briljant geslepen diamanten aangeboden voor € 402,–, terwijl de ketting daadwerkelijk € 40.200,– kost. Een klant bestelde de ketting en haalde deze op in de winkel. Net als MediaMarkt leverde de Bijenkorf het bestelde product aan de klant. De Bijenkorf ontdekte de fout al snel en verzocht de klant de Cartier ketting terug te brengen of het verschil bij te betalen. De klant weigerde bij te betalen en kon de ketting niet meer teruggeven omdat zij de ketting cadeau had gedaan aan een familielid. De klant nam het standpunt in dat zij er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat het bedrag waarvoor de ketting werd aangeboden reëel en juist was, zodat een geldige koopovereenkomst tot stand is gekomen. De Bijenkorf stelt dat het bekend is dat Cartier zeer exclusieve sieraden verkoopt en het prijsverschil ten opzichte van de andere in de webshop aangeboden sieraden zeer groot is. Daarom is er volgens de Bijenkorf sprake van een evidente vergissing. De klant mocht er daarom niet gerechtvaardigd op vertrouwen dat de Bijenkorf de wil had om de ketting aan te bieden voor € 402,–.
De rechtbank stelde de Bijenkorf in het gelijk. Volgens de rechtbank is er geen koopovereenkomst tussen de Bijenkorf en de klant tot stand gekomen. Aan de zijde van de Bijenkorf ontbrak de wil om de Cartier ketting tegen een prijs van € 402,– te verkopen, en de klant mocht er niet gerechtvaardigd op vertrouwen dat een koopprijs ter hoogte van € 402,– voor een witgouden Cartier ketting met 176 diamanten juist is. De klant werd veroordeeld tot een bijbetaling ter hoogte van € 39.798,–.
Gelet op de Bijenkorf-uitspraak is er vermoedelijk ook geen koopovereenkomst tot stand gekomen tussen de iMac-kopers en de MediaMarkt. Net als in de casus van de Bijenkorf mochten de klanten van de MediaMarkt er niet op vertrouwen dat een koopprijs ter hoogte van € 2,19 juist is voor een iMac die normaliter circa € 2.000,– kost.
Meer weten over consumentenrecht en regels voor webshops? Bel of mail gerust.
Cathy Brocklebank