ALMERE | LELYSTAD

Coronavirus:

wat betekent dit voor jouw onderneming?

036 5346220

Bel elke werkdag tussen 10 en 11 naar ons GRATIS telefonisch spreekuur voor al je vragen over ondernemingsrecht, arbeidsrecht en familierecht 

Coronavirus – wat betekent dit voor jouw onderneming?

036 5346220

Bel elke werkdag tussen 10 en 11 naar ons GRATIS telefonisch spreekuur voor al je vragen over ondernemingsrecht, arbeidsrecht en familierecht 

Adidas verliest rechtsstrijd over strepen

Na 23 jaar een streep onder de strepenstrijd tussen H&M en Adidas.

H&M mag sportkleding met verticale strepen op de mouwen en broekspijpen blijven verkopen. Dat is de uitkomst van een maar liefst 23 jaar durende juridische strijd tussen H&M en Adidas.

Sportkleding H&M

Adidas startte in 1997 een kort geding (spoedprocedure) tegen H&M. Onderwerp van het geschil was een kledinglijn met verticale strepen van H&M. H&M gebruikte twee strepen, terwijl het bekende beeldmerk van Adidas drie verticale strepen toont. De strepen van H&M zijn op de mouwen en broekspijpen van de kledingstukken geplaatst. Volgens Adidas lijken de twee verticale strepen van H&M te veel op haar driestrepenmerk. Dit zou verwarring kunnen veroorzaken bij de consument. De consument zou kunnen denken dat de kleding van H&M, van Adidas afkomstig is. Adidas eiste dat H&M de verkoop van de sportkleding zou staken en werd in het gelijk gesteld. H&M legde zich daar niet bij neer. Er volgde een hoger beroep en de strijd zette zich voort bij de Hoge Raad. Uiteindelijk maakten H&M en Adidas zelfs de rechtsgang naar het Hof van Justitie van de Europese Unie. Recent heeft het hof Den Haag beslist dat H&M met haar strepenontwerp geen inbreuk maakt op het driestrepenmerk van Adidas.

Het hof Den Haag oordeelt dat het totaalbeeld van het Adidas driestrepenmerk in het bijzonder wordt bepaald door de specifieke combinatie van drie verticale parallel lopende strepen, met tussenruimtes die gelijk zijn aan de breedte van de strepen. Hierdoor is sprake van een meervoudige herhaling van bestanddelen, ofwel een patroon. De strepen vormen met de tussenruimtes een regelmatige eenheid, die een aanzienlijk deel van de schouder/mouwen en de zijkant van de broek bedekt. Het hof stelt vast dat de strepen op de sportkleding van H&M bestaan uit een combinatie van twee losstaande strepen, die ook gezien kunnen worden als één dikke streep met een lijntje ertussen en die geen patroon vormen, waardoor de meervoudige herhaling ontbreekt. H&M gebruikt slechts een enkelvoudige herhaling van de streep. Bovendien is de tussenruimte tussen de twee losstaande strepen op de H&M sportkleding relevant kleiner dan de breedte van de strepen, terwijl de ruimte tussen de strepen van Adidas wel visueel gelijk is aan de breedte van de strepen. Volgens het hof Den Haag is er onvoldoende reden om aan te nemen dat er sprake is van verwarringsgevaar. H&M mag dus toch kleding met verticale strepen verkopen.

Het is de vraag of er nu echt een einde is gekomen aan de strepenstrijd. Adidas kan dit geschil nog voorleggen aan de Hoge Raad door in cassatie te gaan en zal dat waarschijnlijk ook doen.

Hoewel dit oordeel van het hof Den Haag ruimte biedt aan kledingontwerpers en retailers om kleding met verticale strepen op de markt te brengen, is dat toch niet zonder risico. Het is gelet op het verleden te verwachten dat Adidas partijen zal blijven aanspreken die verticale strepen op mouwen en broekspijpen gebruiken. Het advies bij het gebruik van verticale strepen is dus om voldoende afstand te nemen van het driestrepenmerk van Adidas. Consulteer bij twijfel altijd een merkenspecialist.

Neem contact op met onze sectie intellectueel eigendomsrecht als je hier meer over wil weten.

Cathy Brocklebank

 

 

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Rechtsgebieden (niet verwijderen)

Afspiegelingsbeginsel

Menig ondernemer is dezer dagen genoodzaakt na te denken over een mogelijke inkrimping van zijn of haar organisatie. De Corona-pandemie trekt immers een enorme wissel

Lees verder »

Okkerse & Schop Advocaten maakt voor deze website gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Cookies zijn kleine digitale tekstbestanden die in de browser worden geplaatst bij het bezoek aan een website. Okkerse & Schop Advocaten gebruikt functionele cookies om de website naar behoren te laten functioneren. Analytische cookies worden gebruikt om het websitegebruik te analyseren en de website te verbeteren. Met het gebruik van functionele cookies en analytische cookies worden geen persoonsgegevens verwerkt. U kunt uw cookievoorkeuren op ieder moment aanpassen door de instellingen van de browser te wijzigen. Raadpleeg ons privacy- en cookie statement voor meer informatie.