Webwinkels zijn er in alle soorten en maten. Met een druk op de knop heeft de consument toegang tot een zo goed als eindeloos assortiment aan producten. Omdat consumenten steeds meer online winkelen, neemt het aantal webwinkels in hoog tempo toe. Heb je een webwinkel? Wees je dan bewust van de regelgeving waar webwinkels aan moeten voldoen. Hier onder volgen 3 tips op basis van de meest gemaakte fouten door webwinkels.
-
Informeer de consument over zijn recht op ontbinding
Een online koop kwalificeert als een koop op afstand. Van koop op afstand is sprake als een product wordt gekocht via internet of bijvoorbeeld via de telefoon. Het gaat derhalve om situaties waarbij de consument geen persoonlijk contact heeft met de verkoper. Bij een koop op afstand heeft een consumentkoper in bijna alle gevallen het recht om de koop binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden kosteloos te ontbinden. De webwinkel is verplicht de consument daarover te informeren. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door de consument in de aankoopbevestiging expliciet op het recht op ontbinding te wijzen. Webwinkels die niet op het recht op ontbinding wijzen, krijgen te maken met een hoge sanctie. De termijn waarbinnen de consument de koop kosteloos kan ontbinden wordt dan van 14 dagen verlengd naar 12 maanden.
-
Verstrek informatie over de onderneming
De identiteit van de webwinkeleigenaar moet voor iedere webwinkelbezoeker duidelijk zijn. Maak deze informatie dus makkelijk vindbaar op de website. Vermeld niet alleen de handelsnaam, maar ook onder welke naam de webwinkel staat ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Vermeld daarbij ook de rechtsvorm, het nummer en het adres waaronder de onderneming bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven. Maak daarnaast duidelijk hoe de consument met de webwinkel in contact kan komen, bijvoorbeeld door een e-mailadres en/of telefoonnummer te vermelden.
-
Voldoe aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Privacy is vanzelfsprekend niet het eerste onderwerp waar een webwinkeleigenaar aan denkt. Toch dienen ook webwinkels conform de AVG te handelen. Een webwinkel verwerkt in de regel veelvuldig persoonsgegevens. Daarbij valt te denken aan namen, e-mailadressen, woonadressen en bankrekeningnummers. Uit de AVG volgt voor webwinkels de verplichting om de consument onder meer te informeren over welke persoonsgegevens de webwinkel verwerkt, voor welk doel dat gebeurt en hoe lang deze worden bewaard. Daarnaast dient de consument te worden gewezen op zijn privacyrechten, zoals het recht op inzage en het recht om vergeten te worden. De webwinkeleigenaar kan aan deze informatieplicht voldoen door een privacy statement op de website te plaatsen. Andere verplichtingen die op grond van de AVG gelden zijn bijvoorbeeld het bijhouden van een verwerkingsregister en het sluiten van verwerkersovereenkomsten met verwerkers.
Meer weten over de regels voor webwinkels? Bel of mail gerust met de sectie privacy & intellectuele eigendom.